Den äckelmagade..

.. Ska nog sluta läsa här, och nu..

Själv kan jag vara rätt känslig när det gäller mat. Speciellt när någon kläcker ur sig en anekdot, och i synnerhet i ett illa valt tillfälle. Min närmsta krets är väl införstådda  i mitt dilemma. Det kan ju bli rätt roande för delas del, när jag klöks i andra änden av telefonluren. Det är ju roligt, eller hur?

En kväll när jag var ensam hemma, förberedde jag något så gott som varma mackor i ugnen, med skinka, ananas, samt en maaassa god ost. Den skötte sig vackert i ugnen, medans jag pratade i telefon. Jag pratade med mamsen. Mysigt så långt. Vi pratade, samtidigt som jag höll koll på mina godingar. Då kommer hon in på sin arbetsdag, och berättar plötsligen om hur hon har punkterat en jätteböld. En varböld.

Samtidigt tittar jag in i ugnen. Osten har inte gratinerat sig, utan dallrar lite. väldigt gul, som varböld. De där åkte i sopkorgen!!.

Ett tag hade mamma pippi på lasagne.

En natt när jag hade svårt att somna, så slöglodde jag på en skräckis.Kortfattat, så handlade det om en ung kvinna, som blev utsatt för satanister, som mördade henne, för att de trodde att hon var oskuld. Men eftersom hon inte var det så återuppstod hon. För att överleva var hon tvungen att mörda, för blodet och köttets skull. En kille som skulle på bal, blev varnad av sin mamma. Han skojade nästan bort det.

-Jag kommer inte att bli en lasagne med tänder!!

Detta berättade jag för mamma. Hon hade ett långt uppehåll med lasagneätandet, efter det. Inte för så länge sedan berättade hon att hon återigen hade köpt lasagne. – Kom inte och säg något om lasagne med tänder, sa hon lite argt. Nej, nej. Det är ju inte roligt, tänkte jag, så jag sa inget. Då säger hon att hon inte ska äta det den aktuella dagen. – jag ska äta kalvsylta idag. Rent spontant, utan att tänka, så kläcker jag ur mig – MEN DET ÄR JU ÄNNU VÄRRE!!

-TYYYYST!

För ett tag sedan berättade en bekant för mig att han beställde in kanin utomlands. Kaninen kom till bordet, med huvud, tassar, ja allt. Där gick gränsen för honom. Jag som inte ens var där, mår illa av själva anekdoten.

Ja. Var går gränsen egentligen?

dsc_0786

Här har vi kört säkra kort idag. Ugnen är sönder. Köpt från disken..

kramisar

8 thoughts on “Den äckelmagade..

  1. Vissa saker bör man inte se, läsa eller höra när det är dags att äta. Ibland reagerar jag direkt men vissa gånger bekommer det mig inte. Kanin skulle inte hamna på tallriken sedan jag såg hur de hängd på olika marknader i södra Europa…

    Kram

  2. Åh vad jag skrattat när jag läst detta inlägg, flera gånger :), kan se det framför mig med lasagnen, mackorna i ugnen och allt. Som jobbande i sjukvård är jag inte så äckelmagad precis, men, gränsen kom när vi åt goda wienerbröd med gul kräm i (du vet vilja jag menar), och någon kom och sa ”jaha, äter ni kakor med mormors hosta på” (och syftade på den gula krämen). Ett sådant wienerbröd kan jag inte för mitt liv få i mig igen. Haha. Rätt intressant med mat och vad man kan äta………inget med tassar, inget gulligt, inget………..ja egentligen vill jag inte äta djur alls mer än då möjligen fisk, men det är svårt, väldigt svårt. De är ju kloka och fina, både kor och grisar. Ett moraliskt dilemma tycker jag.

Kommentera

