”Inga” smyger runt på bolaget..

Vad är det som är så prekärt att handla på ett bolag?

Folk är ivriga att förklara sitt handlande. Damen före har ett behov att förklara sig. Den här flaskan vin ska jag ha i maten… Grannen, förklarar att hon ska ha gäster. Har märkt att folk har ett väldigt behov att förklara sig. En gång när jag åkte till Glashuset var det en kvinna. Hon berättade tydligt att hon skulle till hälsokostbutiken. Men ahhh. Jag får väl ta en flaska vin. Ifall att jag får gäster…

Men åter till ”Inga”. Jag går in till glashuset för att köpa några öl. Tar en korg, får syn på Inga. KyrkInga , har jag aldrig sett i något liknade sammanhang.. Hon har en hel kundvagn. FYLLD MED SPRIT. Nu känner jag de flesta damer på torget, även kyrkmänniskor. De gillar mig på något sätt.

Eftersom jag är artig, tänkta jag hälsa på henne.. Helt plötsligt har hon gömt sig bakom en pelare. Vagnen sticker ut. Jäkla spritförråd.

Min kö, står still. Någon har en massa beställningar. En kö är öppen. Bakom pelaren är det tyst. Nosen står ut. Jag är inte så elak av mig. Jag låtsas som ingenting.

Eftersom jag känner alla kyrkliga tanter, kan det bli skadligt. Tänk att jag berättade för kyrktanterna om Inga. Att hon eventuellt bedrev en hemlig pub hemma.

Varför är bolaget pinsamt?

21 thoughts on “”Inga” smyger runt på bolaget..

  1. Jaaa du varför ! i hela fridens namn är Glasbanken, glashuset eller vad man nu kallar det, pinsam?? I princip alla går ju dit ibland, vissa oftare än andra. Jag har faktiskt också tänkt på det där förklarandet, som bara blir fel. Som om man försöker övertyga någon annan att nää jag är minsann inte alkis eller dricker för mycket eller vad det kan vara. Alla dessa bortförklaringar, förstår det inte. Hade man kunnat handla vin mm som utlomlands hade det inte varit så skuldbelagt. Jag älskar att ta ett (eller två) glas vin på helgen t ex och vi är nog många om det. Vad är problemet ? Synd om kyrktanten, hon har kanske ett skittråkigt liv med en trist man och flyr vardagen en smula, vad vet man om hur folk har det, men snabba är döma, där är många som är det. Jag har sett att en del inte tar påse, utan ”gömmer” flaskorna i en ICA-kasse eller egen tygkasse. Precis som du säger: varför är bolaget pinsamt ? Vi är så rädda för vad andra ska tycka, strunt i det tycker jag.

    • Precis. Gå och gömma sig på det viset. Själv är hon väldigt snabb på att döma folk i sin omgivning, Därför förvånade hon mig väldigt. Nästan så att det blev komiskt.
      Tror att hennes agerande berodde på risken för ev rykte. Vad skulle kyrktanterna säga, prästen, osv. Dessa är hennes umgängeskrets. Så festandet var säkerligen inte avsett för dem. Hrmmm. Klurigt.
      kramisen

  2. I Australien dar jag bor ar det aldrig nagon som forklarar sig nar de handlar (och vi har inget monopol har, det ar mer lite var som helst nar som helst). Om man handlar mycket ses man nog mer som social, det skall bli fest! For manga! Inte bara en enda person som sitter hemma sjalv med allt klirret…

  3. Vad kul att du börjat blogga igen!!
    Jag har aldrig ens tänkt tanken att förklara något när jag nån gång handlar på bolaget! Om man känner att man måste det, så tyder ju just det på att man kanske har problem, tycker jag?!

  4. Ja. smyger man, har man nog något att dölja.
    tack för att du vill hänga med mig. Själv har jag följt din blogg som vanligt. det är ju så. man slutar ju inte att följa en blogg plötsligen, pga att man inte själv bloggar, eller slutar blogga helt. Man läser bloggar för att det intresserar en.
    kramis på dig

  5. Det där är nog gammalt, som sitter i. Förr var det ”syndigt”. Jag är uppfostrad så.
    Men nuförtiden dricker både präst och andra kyrkliga öl och vin till maten 😀 Jag vet, jag. För jag har pilgrimsvandrat med en kyrklig grupp 😉
    Kram ❤ och hör av dig om du har vägarna förbi. Mig. Inte glashuset, haha.

  6. Smyger man tror jag att man har något att dölja. Även inom kyrkan dricks det både öl, vin och annat. Nej, det känns som om det handlade om något annat… Eller så skulle hon ha en jättefest 😉

    Kram och trevlig helg!

  7. Hahaa – nej tusan, jag förklarar inget på Systembolaget (Alko i Finland). I småstaden går jag dit på en måndag om jag vill, dom får tro vad dom vill, försäljarna. Ska ju bara vara glada för att nån handlar där 😀

Kommentera

